Vi söker nu för vår kund Rexels räkning en operativ och strategisk redovisningschef. Om du vill axla en bred roll med stort ansvar i en internationell organisation kan detta vara tjänsten för dig. Som redovisningschef kommer du att leda och utveckla den svenska redovisningsavdelningen bestående av 3 personer. Du kommer att ha en nyckelroll i bolaget som befinner sig i ett spännande läge där det händer mycket. En stor del av rollen kommer innebära att utveckla en tydlig, transparent och effektiv redovisningsfunktion. På Rexel uppskattas kreativitet, initiativ och förändringsvilja! Rollen är placerad på Rexels kontor i Älvsjö, på fem minuters promenadavstånd från pendeltågstationen. Du rapporterar direkt till Ekonomichef och ingår som en del i grupp om fem direktrapporterande.

Arbetsbeskrivning

  • Leda, fördela och utveckla redovisningsavdelningen bestående av tre medarbetare
  • Ansvar för att månads-, kvartals- och årsbokslut, enligt IFRS och K3, är korrekta och upprättas i tid
  • Skapa och utveckla processer samt rutiner för löpande hantering av transaktioner för både extern och intern redovisning
  • Optimera, modernisera och automatisera företagets redovisningsrutiner och processer för att öka internkontroll och organisatorisk effektivitet
  • Ansvara för att ta fram bolagets årsredovisning (enligt K3) och deklarationer
  • Vara uppdaterad på aktuella redovisningsfrågor för att kunna agera rådgivande inom ditt team och organisationen
  • Kravställa att det finns välfungerande bokföringsprogram och system anpassade för Rexel
  • Ha kontakt med interna såväl som externa intressenter som exempelvis revisorer, kunder och leverantörer

Profilbeskrivning

  • Vi söker dig som har en akademisk examen i ekonomi / redovisning / företagsekonomi och har minst 5 års relevant arbetslivserfarenhet från en liknande roll
  • Du har mycket goda kunskaper om aktuella redovisningsregler enligt K3 och IFRS
  • Erfarenhet av en personalledande befattning på ett medelstort till stort bolag
  • Erfarenhet från transaktionsintensiv verksamhet
  • Rollen kräver ett tydligt systemintresse och erfarenhet från systemimplementering anses meriterande
  • Du har också mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i såväl tal som skrift

Om Rexel
Rexel Sverige AB är en specialist inom professionell distribution av elektriska produkter och tjänster i alla typer av marknadskanaler. Både branschen och Rexel befinner sig i en spännande utvecklingsfas där Rexels erbjudanden i allt större utsträckning innehåller nya tjänster inom områden som sol, ladd och belysning. Vi är en del av en av världens största elgrossistkoncerner med verksamhet i 26 länder på tre kontinenter. Koncernen är noterad på Parisbörsen. I Sverige har vi en stark position, med cirka 800 medarbetare på 60 platser i landet och en omsättning på cirka 5,8 miljarder svenska kronor. Vår vision är att bli Sveriges modernaste energiteknikdistributör!
Rexel arbetar för närvarande mestadels hemifrån utifrån tidigare riktlinjer FHM, men utvärdering pågår kring hur bolaget framåt ska fördela arbete mellan kontor och hem.

Ansökan

Intresserar denna roll dig, ansök omgående då intervjuer sker löpande. Ansök via formuläret nedan.

  • Dra filer hit eller
    Max filstorlek: 50 MB, Max antal filer: 5.
      Dra filer hit eller Välj filer
    • Hidden
    • Hidden
    Publiceringsdatum

    2021-10-19

    Företag

    Rexel Sverige AB

    Ort

    Älvsjö

    Anställningsform

    Tillsvidare

    Sektor

    Ekonomi & Redovisning

    Ansvarig konsult

    Johan Junggren

    Senior rekryteringskonsult. Rekrytering av chefer och specialister inom ekonomi

    Liknande jobb

    cheetah-square

    Ekonomiassistent

    2021-12-07

    IT, hellhetslösning

    Kista

    Interims- & Konsultuppdrag

    Bactiguard

    Business Controller

    2021-12-06

    Bactiguard

    Stockholm

    Tillsvidare

    cheetah-square

    Hyresadministratör till Fastighetsbolag i City

    2021-12-06

    Fastigheter

    Hötorget

    Tillsvidare

    Vad händer nu?

    Efter din ansökan följer några standardiserade steg i rekryteringsprocessen. När du har skickat in din ansökan så kommer vi ta kontakt med dig när det är dags för nästa steg. Vi anpassar alltid processen utifrån de aktuella förutsättningarna. Vid konsultuppdrag kan det gå mycket fortare.

    Webbansökan

    Du skickar in dina viktiga dokument som CV och personligt brev via www.financerecruitment.se. Det här steget är nu klart!

    Kompletterande uppgifter

    Vi kommer att skicka ett kort frågeformulär till dig inom några dagar där vi ber dig fylla i uppgifter som gör det lättare för rekryterarna att bedöma din profil och kompetens.

    Telefonavstämning

    Om rekryteraren bedömer att din profil är intressant för uppdraget så kommer du bli kontaktad för en kort avstämning per telefon.

    Kompetensintervju

    I detta steg blir du kallad till en kompetensbaserad djupintervju tillsammans med ansvarig rekryterare.

    Tester

    Personlighetsbedömning samt eventuella kunskaps- och begåvningstester.

    Intervju hos arbetsgivare

    I det här steget har du blivit utvald (ofta tillsammans med ett antal övriga kandidater) att träffa vår slutkund och din potentiella nya arbetsgivare för intervju.

    Referenstagning och bakgrundskontroll

    Här kontaktar vi de referenser som du har angivit i rekryteringsprocessen. Vi genomför också en bakgrundskontroll som presenteras för arbetsgivaren.

    Kontraktsskrivning

    Grattis!

    Uppföljning med rekryteringskonsult

    Våra rekryteringskonsulter följer alltid upp med kandidaterna efter avslutad process.

    Vill du veta mer?

    Finance Recruitment är ett specialistbolag fokuserat på ekonomi, bank och finans. Vi ser till att rätt kandidat får rätt uppdrag.