Carl-Christian Haglund. Specialist på interimstillsättningar | Finance Recruitment

Carl-Christian Haglund. Specialist på interimstillsättningar

Grundare, partner och senior rekryteringskonsult på Finance Recruitment


Kan du ge en kort beskrivning av din bakgrund

Jag har en bakgrund inom Försvarsmakten där jag också vidareutbildade mig till specialistofficer med fokus på ledarskap, i både praktiken och i teorin.

Efter ett par år tog jag tjänstledigt och studerade HR i Australien. Jag fick intresse för organisationslära, arbetsrätt, och gruppdynamik och valde att läsa en utbildning i företagsekonomi med inriktning Human Resource Management. Parallellt med studierna kom jag i kontakt med ett stort svenskt rekryteringsföretag som fokuserar på att ge studenter praktisk arbetslivserfarenhet.

Så började min resa inom rekrytering.

Jag fick mersmak, och sökte mig aktivt vidare efter studierna till ett internationellt rekryteringsbolag där fokus låg på både försäljning och rekrytering. Här blev jag specialiserad på interimstillsättningar av seniora ekonomer.

Sedan startade jag, Eoin, Philip och Jens Finance Recruitment.

Vad är det du gör på Finance Recruitment

Mitt huvudansvar ligger i den operativa verksamheten inom intertimsteamet där jag träffar både kunder och konsulter dagligen. Utöver det arbetar jag i styrelsen med strategi och företagets tillväxt tillsammans med de andra delägarna.

Vad var det som fick dig att vilja starta bolaget tillsammans med de andra grundarna?

Vi fyra hade en väldigt bra dynamik. Vi kände till varandras styrkor och svagheter så när det blev aktuellt kändes det som ett naturligt steg. Vår styrka ligger i tilliten i vår förmåga och vårt hållbarhetstänk gentemot våra kunder och kandidater. Grundtanken har alltid varit att ha en personlig och nära relation med dem vi arbetar med. Det är också vad jag tror en av anledningarna till att vi är framgångsrika.

För mig är det också en form av självförverkligande att driva bolag.

Vilken tror du är den stora utmaningen för interims branschen?

Den största utmaningen är att hitta rätt kandidat vid rätt tillfälle. För att vara framgångsrik måste vi arbeta extremt proaktivt och att aldrig vänta tills att behovet uppstår hos kunden, vi arbetar med utgångspunkten att alla kunder har ett behov.

Därför måste vi kontinuerligt upprätthålla ett varmt och relevant nätverk av kandidater och konsulter.

Om vi vänder på det, vad är viktigt för en interimskonsult som vill göra sig aktuell för de mest attraktiva uppdragen?

Vi som rekryteringskonsulter kan påverka en viss del av konsultprocessen, resten är upp till interimskonsulten själv. Konsulten måste vara bra på att presentera sig själv och sina färdigheter, vi pratar ofta om deras personliga varumärke och att det är i sig en extremt viktig del av införsäljningsprocessen.

Det är också min tro, och rekommendation, att när du som konsult har möjlighet så försök att träffa så många konsultförmedlare som du kan. Marknaden är full av potentiella samarbetspartners. Var noga och välj ut ett antal konsultförmedlare som du tror kan leverera de uppdrag som du vill ha.


Är du sugen på nya utmaningar?

Kontakta Carl-Christian om du är intresserad av att höra mer om hur vi arbetar med interimstillsättningar.

Carl-Christian

Carl-Christian Haglund
0735361388
carl.christian.haglund@financerecruitment.se

 

Liknande nyheter

Fyll i ditt namn och ladda upp ditt CV.
  • Dra filer hit eller