Philip Dufwa: The People @ Finance | Finance Recruitment

Philip Dufwa: The People @ Finance

Grundare, partner och senior rekryteringskonsult på Finance Recruitment


Kan du berätta om din roll på Finance Recruitment?

Jag är en av fyra grundare och ansvarig för affärsområdet ekonomi som består av permanenta rekryteringar och konsultlösningar. I mitt team är vi idag 8 personer med olika senioritetsgrad och bakgrund från ekonomiområdet.

Kan du kort beskriva din bakgrund innan Finance Recruitment?

Jag tog min civilekonomexamen 2008 med Magister inom ekonomi och redovisning från Stockholms Universitet. Efter examen började jag arbeta på ett bolag som heter Mediaplanet. De första sex månaderna arbetade jag som projektledare med ansvar för införsäljning och redaktionellt material. Efter det så blev jag affärsutvecklare med personalansvar för en grupp på 6 personer vilket var mycket spännande. Jag var ansvarig för coachning samt att rekrytera till mitt team, och senare rekrytering till hela bolaget.

Jag tyckte det var roligt att arbeta med människor och tog mitt nästa steg till den globala rekryteringsfirman Michael Page. Här arbetade jag i fyra år och var en av personerna ansvarig för de permanenta rekryteringarna inom ekonomiområdet.

Det var här jag träffade Jens, Carl-Christian och Eoin som jag senare valde att starta Finance Recruitment med.

Vad gjorde att du valde att starta Finance Recruitment tillsammans med de andra tre grundarna?

I grunden så handlar det om att vi fyra (grundare) litar på varandra till 100%. Vi hade redan arbetat ett antal år tillsammans och även om vi har olika personligheter så fungerar vi väldigt bra i grupp. Vi är alla prestigelösa i våra roller och har ett kommersiellt fokus på att generera affärer och leverera ett bra resultat. Tillsammans har vi också en bra synergi tydliga specialistområden; jag fokuserar på permanenta rekryteringar inom ekonomi, Eoin fokuserar på bank & finans samt Jens och Carl-Christian är specialister på interimstillsättningar.

 

Vilka är de viktigaste egenskaperna du måste ha för att bli framgångsrik som rekryteringskonsult?

Jag tror att det finns tre avgörande egenskaper:

  • Du måste ha en stark vilja. Rekrytering är till viss del ett ”numbers game” – ju fler kunder du träffar desto fler affärer får du. Och ju fler kandidater du träffar desto bättre kandidatnätverk kommer du att ha.
  • Du måste vara organiserad. Det handlar om att ha bra återkoppling, uppföljning och agera professionellt. Med tiden så skapar du relationer till både kunder och kandidater, och det är viktigt att förstå hur du hanterar dessa.
  • Du måste vara ödmjuk. Branschen är hård och du kommer stöta på motgångar. Kandidater som hoppar av processer och kunder som tackar nej. Det gäller att inte ta det personligt och kunna resa sig upp efter motgångar.

Är du sugen på nya utmaningar?

Kontakta Philip om du går i tankarna på att byta jobb, eller om du bara vill höra mer om hur vi arbetar med kandidatfokuserad rekrytering på Finance Recruitment.

Philip Dufwa

Philip Dufwa
0707420053
philip.dufwa@financerecruitment.se 

 

Liknande nyheter

Fyll i ditt namn och ladda upp ditt CV.
  • Dra filer hit eller