2021-11-29
Private Equity branschen vill ha mångfald
– Tyvärr är arbete inom Private Equity inte så populärt bland kvinnliga kandidater eftersom branschen har ett ryckte om att vara en hård, strebermiljö där man behöver armbåga sig fram. Men så är det inte, säger Nahrin Anbratt, senior rekryteringskonsult på Finance Recruitment.
Hon får medhåll av kollegan Eoin Laird, grundare och partner på Finance Recruitment.
– Det är en gammal uppfattning som lever kvar. Vi ser idag att branschen satsar på att få in en större mångfald genom att ha ett bättre företagsklimat. Diversifierade team presterar bättre, skapar en bra dynamik och en roligare arbetsplats. Det finns mycket forskning som påvisar det, säger han.
Kandidater vill ha ett meningsfullt arbete
Även andra saker påverkar mångfalden i bolag, som att många av dagens toppkandidater drivs av ett sökande efter mening, ett ”sense of purpose” som Eoin Laird uttrycker det. Det är något som företag inom hållbarhet och start-ups ofta kan erbjuda.
Nätverk av kandidater
Hur gör då Finance Recruitment för att hitta de ”toppkandidater” som företagen efterfrågar?
– Private Equity branschen är så pass liten att vi känner till de flesta bolagen. Därför arbetar vi mycket med vårt eget nätverk och det är ganska unikt för oss, säger Eoin Laird. Nahrin Anbratt håller med.
– Jag och Eoin har arbetat med det här så länge att vi har hunnit lära känna många som arbetar i branschen på olika nivåer. När vi får en förfrågan om en rekrytering har vi ofta en god uppfattning om vem som skulle passa in, säger hon.
Private Equity kräver stor kompetens
En karriär inom Private Equity kräver kunskaper som att utföra finansiell analys och värdera bolag. Dessutom innebär arbetet att alltid leverera kvalitet åt dem som investerar. Något som ställer höga kunskapskrav och som gör att Private Equity bolagen ofta hittar sina talanger på topprankade institutioner som handelshögskolan i Stockholm. Och för dem fungerar rekryterarna gärna som ett bollplank när de ska ut i karriären.
– Jag upplever att många uppskattar det. Även kandidater som vi inte rekryterat hör av sig och ser det som värdefullt att vi sitter på mycket erfarenhet om branschen. Vi kan vägleda, i synnerhet, de juniora kandidaterna. Det skapar ett starkt förtroende som gör att de hör av sig när de står inför nya utmaningar. Den här personliga kontakten gör att vi kan hjälpa företag att hitta de bästa medarbetarna för dem, säger Eoin Laird.
Branscherfarenhet som ett rekryteringsverktyg
Det gäller även att använda den branscherfarenheten för att ge en bra bild av arbetsplatsen. Där finns vissa skillnader mellan vad manliga och kvinnliga kandidater värdesätter.
– Kandidaterna är generellt sett nyfikna på bolagens ambitioner och tillväxt. Kvinnliga kandidater är ofta intresserade av värden som balans och företagskultur. Därför är det viktigt att även lyfta fram dessa i diskussioner om mandat. Där kan vi genom vår erfarenhet och branschkännedom hjälpa våra kandidater att förstå att det inte är en arbetsplats där man måste armbåga sig fram, säger Nahrin Anbratt.