2024-05-31
Vad är företagskultur?
Företagskultur är ett samlat begrepp för de värderingar, beteenden och normer som präglar en arbetsplats. Ofta likställs den med hur man "gör saker" på företaget och handlar om allt från arbetssätt och rutiner till personalförmåner och hur man bemöter sina kunder. Vad som utgör en bra eller stark företagskultur skiftar mellan olika verksamheter, men i grund och botten handlar det om en hälsosam och positiv miljö, både för medarbetare och kunder.
Varför är det viktigt?
Förutom att skapa en trivsam och hälsosam miljö för dina medarbetare finns det fler fördelar med en genomtänkt och positiv företagskultur:
Ökat engagemang: När personalen känner sig delaktiga i verksamheten leder de till att de trivs bättre på sitt arbete, vilket i sin tur leder till ökat engagemang och produktivitet. Dessutom främjas samarbetet både inom och utom organisationen, och kan bidra till fler nöjda, återkommande kunder.
Högre kvalitet på rekryteringar: I bästa fall pratar medarbetarna vitt och brett om hur bra arbetsplatsen är, så att fler blir intresserade av att jobba hos er. Ett företag med en stark företagskultur kan både attrahera och behålla toppkandidater.
Långsiktig framgång: Medarbetare som är nöjda med sin arbetsplats och arbetsgivare tenderar att anstränga sig mer på jobbet. Detta gör att de i större utsträckning vill att det går bra för bolaget och är engagerade i att bidra till ökad lönsamhet och långsiktig framgång.
8 tips på hur ni kan skapa en positiv företagskultur
1. Skapa en vision
Fundera på hur ni vill att ert företag ska upplevas av omvärlden. Vilka värderingar och känslor vill ni förknippas med, och vad behöver ni göra för att förverkliga er vision? Ta gärna hjälp av era medarbetare, som ofta sitter på värdefulla insikter om det dagliga arbetet, inklusive vad som präglar arbetsplatsen och vad som kan förbättras.
2. Definiera kärnvärden
Definiera kärnvärden eller ord som sammanfattar den bild ni vill skapa om företaget. Orden kommer att användas både internt och externt för att kommunicera er värdegrund och påverka både anställda och kunder. Se till att orden är förankrade i verksamheten och har en konkret innebörd så att medarbetarna kan applicera dem i det dagliga arbetet.
3. Sätt upp en konkret handlingsplan
Ett av de viktigaste stegen är att sätta upp en konkret handlingsplan som stakar ut vägen till en positiv företagskultur. Vilka konkreta åtgärder behöver tas för att komma närmare er vision? Kanske handlar det om att införa gemensam frukost på kontoret vissa dagar, eller att utöka friskvårdsbidraget? Eller behöver ni se över arbetssätt för att frigöra mer tid till effektivt arbete? Fundera över hur varje avdelning kan bidra till att förverkliga er vision.
4. Integrering i verksamheten
Det är viktigt att arbetet med visionen går att applicera på alla delar i verksamheten. Om en avdelning känner sig förbisedd kan det skapa splittring och leda till en sämre arbetsmiljö. Se därför till att det finns konkreta åtgärder för samtliga avdelningar i handlingsplanen innan ni börjar integrera den nya företagskulturen.
5. Gör den till en del av affärsstrategin
Det är vanligt att denna typ av arbete ses som ett projekt ”vid sidan om” affären och det dagliga arbetet. Därför glöms ofta ett viktigt steg bort: att integrera den i affärsstrategin. Genom att göra den till en del av bolagets kärna går det inte att avfärda den som något mindre viktigt. På längre sikt kan den till och med vara avgörande för era affärsmål.
6. Led med exempel
Tomma ord och uteblivna handlingar ger inga bra signaler, så se till att ledare och eventuell styrelse föregår med exempel. Företag som inte visar att de på något sätt bidrar till att göra saker bättre kan få det svårt att både locka och behålla medarbetare.
7. Ha tålamod
Det är ett måste att kunna se helheten och ha tålamod. Tänk långsiktigt snarare än kortsiktigt och kom ihåg förändringar sällan sker över en natt. En positiv arbetsmiljö kan inte skapas genom en punktinsats, utan skapas tillsammans på arbetsplatsen – varje dag.
8. Utvärdera och utveckla
Glöm inte att aktivt följa upp, utvärdera och utveckla arbetet. Prata med medarbetare och samla in feedback och åsikter. Se till att de är medvetna om värdeord och vision, så att arbetet med att nå den är närvarande i stort och smått.
Rekrytera personer som matchar er kultur
När det finns en uttalad vision på arbetsplatsen kan ni skapa en tydlig bild av vilka personliga egenskaper och styrkor som kommer passa in bra på bolaget. Detta kan göra rekryteringsprocessen både svårare och enklare, men är en viktig del i att bibehålla och stärka företagskulturen.