Agenda CFO 2019

Förra veckan så gästade vi AgendaCFO på Hotel AtSix i Stockholm för att nätverka och samtala om CFO’s utmaningar i framtiden. Många bra talare och intressanta ämnen. Två av talarna som stack ut var Professor Martin Carlsson-Wall från Handelshögskolan i Stockholm och avslutningstalaren Alexander Bard, filosof och författare.

Martin lanserade tvättsvamps modellen, dvs hur organisationer ska suga upp kunskap i lagom takt. Svampen kan inte vara torr men samtidigt inte för blöt. Big Data som den stora räddaren har visat sig mer förvirrande och försvårar vardagen. Många CFO känner en digital stress men det tröstande är att nästan alla känner den och från att CFO för några år sedan inte våga säga det kan nu nästan alla medge det.

Alexander lärde oss grunderna i globalisering, makt och IT. I hans modell är människan en konstant och det är teknologin som är variabeln. Och med teknologi innefattas allt. Det som driver utvecklingen framåt är teknologin, människan är i stort samma som den alltid varit. De största milstolparna som förändrat världen är: Talspråket, Skrift, Tryckpressen och Internet.

Han beskriver jorden idag som ett Internet med 8 miljarder uppkopplade individer. Han liknade Internet med franska revolutionen och stora frågan är vad som kommer som nästa steg i det stora kaoset som råder nu.

När CFO får välja själv

Under förmiddagen så genomförde Helena Haraldsson en omvärldsanalys där vi i publiken fick delta genom en Mentimeter undersökning. Utfallet blev väldigt spännande, där vi kunde läsa att de fem sakerna som CFO’s vill göra smartare är:

  • Delegera
  • Planera
  • Strukturera
  • Prioritera
  • Kommunicera

Det är slående hur väl dessa prioriteringar går hand i hand med den digitala utvecklingen. Det är orealistiskt att all kunskap kan finnas centraliserade till en roll – smart delegering och planering i verksamheten är nyckeln. Samtidigt gäller det att ha en gedigen struktur i organisationen där rätt person finns på rätt plats för att kunna leverera det värde som organisationen vill skapa.

Sist men inte minst tycker vi också att kommunikation är nödvändig för både bra intern struktur och för attraktiv employer branding. Det är viktigt att idag kunna kommunicera till potentiella medarbetare vilket värde de kommer tillföra i organisationen, samt vad deras prestation kommer att resultera i.

Liknande nyheter

Medarbetare
News
EN
Nyheter
SV
Nyheter
SV

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Finance Recruitment Sweden AB, orgnr. 556968-6552 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata