2024-11-13
Kompetensbaserad intervju
Genom en kompetensbaserad intervju kan man få fram värdefull information om kandidatens egenskaper och lämplighet för rollen. Det är en strukturerad metod som möjliggör en objektiv bedömning och hjälper företag att hitta rätt kandidat för tjänsten. Läs mer om hur processen går till och se våra exempel på frågor vid kompetensbaserad rekrytering.
Vad innebär en kompetensbaserad intervju?
En kompetensbaserad intervju är en teknik som fokuserar på hur en kandidat har agerat i tidigare situationer som är relevanta för en specifik tjänst. Under intervjun vill man få fram så mycket information som möjligt, främst om hur kandidaten agerade i situationen – gärna i förhållande till sina kollegor och chef. Utifrån svaren kan man få en tydlig bild av kandidatens förmåga att anpassa sig efter olika situationer, till exempel konfliktlösning, ledarskap och stress. En kompetensbaserad intervju syftar till att få insikt i kandidatens färdigheter och egenskaper.
Varför är det viktigt?
Metoden är ett sätt att försäkra sig om att kandidaten har de praktiska och teoretiska färdigheters om behövs för den aktuella rollen. Kompetensbaserade intervjufrågor ger bra förutsättningar för en objektiv, fördomsfri bedömning av kandidater och leder till både bättre och mer långsiktiga rekryteringar.
Såhär går det till
Frågorna vid en kompetensbaserad intervju är uppbyggda på ett strukturerat sätt som ger kandidaten möjlighet att beskriva hur en tidigare situation uppstod och löstes. De har ofta följande struktur:
1. Situation
Kandidaten får i uppgift att återge en situation eller utmaning från tidigare arbeten.
2. Uppgift
Personen får beskriva sin roll i den konkreta situationen - vad förväntades?
3. Åtgärder
Kandidaten får förklara hur problemet löstes och vilka åtgärder som behövdes för att uppnå det – gjorde hen mer än sina ordinarie arbetsuppgifter? Denna del av svaret ger ofta en bra indikation på om personen är lämplig för en viss typ av roll.
4. Resultat
Vad blev resultatet av handlingarna? Löstes problemet på ett framgångsrikt sätt? Finns det dokumenterad data eller siffror som stödjer detta? Här behöver kandidaten ge konkreta exempel på effekten som åtgärderna gav, gärna med inslag om vad hen lärde sig från situationen.
20 exempel på kompetensbaserade intervjufrågor
- Ge ett exempel på när du stod inför en svår situation på jobbet. Hur löste du det?
- Berätta om ett tillfälle när du och din chef inte var överens. Hur löste du det?
- Beskriv en period då du stod inför stor press i ditt arbete. Hur reagerade du?
- Har du någonsin behövt fatta ett beslut som inte uppskattades av dina kollegor? Hur hanterade du det?
- Berätta om ett misstag du har gjort. Hur hanterade du det?
- Dela ett exempel på en gång du var tvungen att fatta ett svårt beslut. Vad gjorde du?
- Berätta om en situation där du haft en missnöjd kund, hur löste du det?
- Beskriv en situation när du inte har kunnat samarbeta med en kollega, hur hanterade du det?
- Berätta om en situation där du upptäckt att en kollega misskött sitt jobb, hur hanterade du det?
- Beskriv din största arbetsrelaterade prestation.
- Ge ett exempel på hur du uppnått ett uppsatt mål.
- Har du någonsin behövt motivera kollegor? Hur gjorde du det?
- Berätta om en situation eller utmaning där du misslyckats. Vad lärde du dig?
- Berätta om en tid då du satte upp och uppnådde ett specifikt mål.
- Har du någon gång fått en fråga av en kund som du inte kunnat svara på? Hur gjorde du då?
- Ge ett exempel på en gång du har gjort det lilla extra för en kund.
- Fanns det en tid då du var tvungen att vara väldigt strategisk för att nå ett mål?
- Har du någonsin varit tvungen att arbeta mot en snäv deadline?
- Hur hanterar du kollegor som inte samarbetar eller inte kan bidra tillräckligt?
- Har en kund någonsin bett dig göra det omöjliga? Hur förklarade och kommunicerade du detta till dem?