Webb – Interim (1080 x 565 px)

Referenser kan vara skillnaden mellan att bli anställd eller bortvald i en rekryteringsprocess. De ger potentiella arbetsgivare en inblick i din kompetens, arbetsmoral och personlighet. I denna artikel djupdyker vi i vad referenser är, varför de är viktiga och hur du ska tänka kring dem när du söker jobb.

Vad är referenser?

Referenser är individer som kan intyga din kompetens och prestationer från tidigare anställningar. De är införstådda med vilka arbetsuppgifter du haft, hur du bidrar till ett team och vilka egenskaper som gjort att du lyckats i yrkeslivet. Syftet med referenser i samband med jobbansökan är att rekryterare ska kunna kontakta personer som styrker bilden av dig som en lämplig kandidat.

Varför är de viktiga?

För en kandidat är referenser är viktiga för att inge förtroende hos en ny potentiell arbetsgivare, och för att intyga din kompetens, erfarenhet och personlighet. De fungerar som ett kvitto på att den information du angett i din jobbansökan stämmer. För en rekryterare är referenser viktiga källor till information om hur du hanterar stress, samarbetar med andra och presterar på arbetet.

Frågor och svar

Vem kan vara referens?

Vanligtvis är det en tidigare chef, kollega, affärspartner eller uppdragsgivare från tidigare jobb som är referens. Personen ska kunna ge en ärlig och konkret bild av ditt yrkesliv, varför det är bra om den har haft direkt insyn i ditt arbete. Tänk på att många arbetsgivare vill ha minst en tidigare chef eller ledare att kontakta. Ibland kan även kunder vara värdefulla referenser, beroende på roll och yrke, särskilt om du samarbetat under en längre period. Om du är nyexaminerad kan en handledare från utbildningen eller chef från en eventuell praktikplats vara lämpliga som referens.

Hur frågar man om referens?

Det viktigaste när man frågar om referens är att vara respektfull, ödmjuk och tydlig. Fråga om de kan tänka sig att ställa upp och berätta varför du frågar just dem. Var tydlig med att de kan komma att bli kontaktade av en potentiell arbetsgivare per telefon samt förklara vilken roll du sökt och på vilket företag. Oftast räcker det med ett skriftligt meddelande, men om det är en person du arbetat nära kan ett personligt samtal vara att föredra. Kom ihåg att det är frivilligt att vara referens - förbered dig på att hantera ett nej på ett snyggt sätt.

Hur många ska man ha?

Som regel är det bra att ha 2–3 referenser att lämna på begäran. De ska ge en bred bild av din erfarenhet, så det är en bra idé att välja personer som talar till olika aspekter av ditt arbete. Om du till exempel söker en ledarroll som även kräver operativt arbete bör du ha jobbreferenser som intygar både ditt ledarskap och din tekniska kompetens.

När kontaktas referenser?

Referenser kontaktas oftast i slutet av en rekryteringsprocess, då arbetsgivaren redan har en positiv uppfattning av dig. Det är ett sista steg för att kontrollera att dina uppgifter stämmer och för att få en djupare förståelse för hur du fungerar i ett jobbsammanhang. För vissa jobb kan referenser kontaktas tidigt i processen för att säkerställa efterfrågad kompetens innan man går vidare med kandidater.

Så används de vid rekrytering

I slutet av rekryteringsprocessen används referenser för att verifiera kandidatens bakgrund. När en rekryterare kontaktar en angiven referens handlar samtalet vanligtvis om kandidatens färdigheter, som problemlösnings- och samarbetsförmågor. Specifika frågor som relaterar till arbetsgivarens krav ställs, liksom eventuella frågor om ledarskapsförmåga och ansvarstagande.

3 saker att tänka på

1. Anpassa referenser efter jobb

Välj referenser som passar för tjänsten du söker och som kan intyga rätt egenskaper och kompetenser. Söker du en ledarroll behöver referenspersonen kunna belysa dina styrkor som ledare och berätta hur du hanterar ett team. Om du istället söker en operativ roll som kräver specifik kompetens bör du välja någon som kan bekräfta dina färdigheter och lämpliga egenskaper, som problemlösningsförmåga.

2. Fråga alltid innan – och förbered personen

Tänk på att alltid fråga dina referenspersoner inför varje jobbansökan om de fortfarande kan tänka sig att vara referens, och innan du delar deras kontaktuppgifter med en rekryterare. På så sätt håller du dem uppdaterade och hjälper dem att förbereda sig inför ett eventuellt samtal. Dela gärna med dig av arbetsbeskrivningen och vilka områden du önskar att de fokuserar på.

3. Tacka efteråt

Oavsett utfall bör du alltid tacka dina referenser för deras tid och hjälp. Genom att visa uppskattning och respekt lägger du en bra grund inför framtida referenstagningar och samarbeten.

FinR_2620-hemsidan
Mathilde Helgesson

Marknadsansvarig

Liknande nyheter

Nyheter
SV
Nyheter
SV
Nyheter
SV