2022-09-05
Hur skulle du förbättra rekryteringsprocessen?
Under sommaren så frågade vi kandidaterna i vårt nätverk om hur de tänker kring rekryteringsprocessen. En tydlig faktor står ut: återkoppling.
Hur ofta ställer vi oss inte frågan: Vad kan vi göra bättre för kandidaterna? Det sker var och varannan dag i det dagliga arbetet på ett rekryteringsföretag. Inne på kammaren försöker vi snida fram det bästa erbjudandet baserat på vår erfarenhet och kunskap. Men det kan lätt bli kontraproduktivt - det är lätt att bli hemmablind och förbise andra personers perspektiv.
Därför försöker vi bli bättre på att fråga kandidaterna om vad de själva faktiskt vill ha.
Här följer en sammanfattning av en kort undersökning vi genomförde med vårt nätverk under sommaren.
- Av 109 respondenter hade 67% varit i en rekryteringsprocess under 2022
- Respondenternas helhetsintryck av dessa rekryteringsprocesser landade på 6,6 av 10
- Nyckelfaktorn verkar stavas återkoppling
- De som var missnöjda svarade ofta ”Dålig eller ingen återkoppling”
- De som var nöjda svarade ”Bra kommunikation och återkoppling”
- När vi frågade om AI-styrd rekrytering utan mänsklig handpåläggning så var budskapet tydligt, 2,6 av 10.
Undersökningen i detalj
Har du varit med i en rekryteringsprocess under 2022? (Det behöver inte ha varit via Finance Recruitment)
Vilket är ditt helhetsintryck från den rekryteringsprocessen. Ansökning, kontakt, intervjuer, tester osv.?
Vi försöker kontinuerligt utveckla vår rekryteringsprocess för att den ska bli så tillmötesgående som möjligt. Vilket påstående är viktigast för dig? Du kan endast välja ett påstående.
Det blir allt vanligare med kunskaps- personlighets- och logiktester i rekryteringsprocessen. Hur viktigt anser du att tester som logiskt tänkande och arbetsprover är för att bedöma kompetens?
Hur viktigt anser du att personlighetstester är för att bedöma kompetens?
Digitala rekryteringsverktyg, automatiska processer och AI/robotar blir allt vanligare. Hur ställer du dig till en fullt automatiserad rekryteringsprocess utan mänsklig kontakt ända fram till slutintervju hos den nya arbetsgivaren?
Teknikens under hjälper oss att utföra fler uppgifter på kortare tid. Det gäller därför att hålla uppsikt över vilka arbetsuppgifter som automatiseras, och aldrig glömma att det är en människa på andra sidan. Ett bra citat från en kommentar lyder:
Behandla folk som ni skulle själv vilja bli behandlade och glöm inte att idag är jag någon ni rekryterar men imorgon är jag en som köper in rekryteringstjänster.
Vi vill också passa på att tacka de personer som tog sin tid att svara på undersökningen. Era åsikter är viktiga!