2024-08-22
Så bygger du ett starkt arbetsgivarvarumärke
Ett starkt arbetsgivarvarumärke, eller Employer Brand, kan hjälpa ert företag att attrahera de bästa talangerna inom er bransch. Men hur går man tillväga? Vi går igenom vad Employer Branding är, varför det är värdefullt och hur ni skapar en skräddarsydd och effektiv strategi för att lyckas.
Vad är Employer Branding?
Employer Branding går ut på att skapa en positiv bild av ert företag som arbetsplats. Genom att aktivt arbeta med att visa upp varför ni är en attraktiv arbetsgivare kan ni locka fler och mer kvalificerade kandidater. Employer Branding är minst lika viktigt för de medarbetare som redan jobbar hos er, då dessa är era främsta ambassadörer.
Varför är det viktigt?
Employer Branding är det som skiljer ert företag från konkurrenterna och kan generera många positiva fördelar. Förutom att locka fler kvalificerade kandidater kan det medföra minskade kostnader för rekrytering och en bättre företagskultur, vilket du kan läsa mer om nedan.
Fler kandidater
Ett starkt arbetsgivarvarumärke med attraktiva utvecklingsmöjligheter, förmåner, villkor och liknande lockar fler, mer kvalificerade kandidater. Detta kan medföra minskade rekryteringskostnader, eftersom kandidaterna kommer till er istället för tvärtom. Genom att aktivt jobba med Employer Branding kan ni också se till att de bästa talangerna stannar hos er.
Ökad motivation
Employer Branding bidrar till att bygga en stark och positiv företagskultur, vilket gynnar de som redan arbetar hos er, men även framtida kollegor. Medarbetare som känner sig uppskattade och trivs på jobbet blir mer motiverade att bidra till företagets framgångar, genom produktivitet och lojalitet.
Employer Branding - Strategi
Så, hur ska ni jobba med detta på just ert företag? Här delar vi våra bästa tips för att skapa en strategi som passar er bransch, organisation och arbetsplats.
1. Identifiera målgruppen
Fundera på vilka typer av kandidater ni vill locka. Kanske är det erfarna proffs, studenter, nyexaminerade eller personer med en nischad kompetens? Utgå från målgruppen när ni sedan implementerar er strategi.
2. Jobba med Employer Value Proposition (EVP)
EVP är ett samlingsbegrepp för det värde ni som arbetsgivare ger era anställda: allt från inspirerande lokaler till bonusresor. Fundera på vilka exklusiva förmåner ni erbjuder era medarbetare och lyft fram dessa i er Employer Branding-strategi.
3. Öka er synlighet
Använd professionella plattformar som LinkedIn och övriga sociala medier där er målgrupp finns för att öka den digitala närvaron och nå ut till rätt kandidater. Här kan ni berätta om företagets historia och framgångar eller dela jobbannonser för tillgängliga tjänster. Allt detta kan bidra till att engagera målgruppen och stärka ert arbetsgivarvarumärke.
4. Skapa en karriärsida på er webbplats
Om ni inte redan har en karriärsida på er hemsida är det hög tid att skapa en! Gör det lätt för kandidater att hitta information om lediga jobb och läsa mer om företaget. Inspirerande intervjuer och porträtt av nuvarande medarbetare hjälper till att skapa en konkret bild av arbetsplatsen och bidrar att styrka ert Employer Brand.
5. Samarbeta med utbildningsinstitutioner
Bygg nya eller utveckla existerande relationer med universitet och högskolor som är relevanta för er verksamhet eller bransch. Genom att delta i evenemang, hålla föreläsningar, bjuda in till studiebesök eller erbjuda exempelvis praktik och LIA kan ni etablera er arbetsplats som top-of-mind hos nyutexaminerade studenter.