Teamwork Business

Employer Value Proposition spelar en viktig roll för arbetsgivare för att attrahera, engagera och behålla talanger. En genomtänkt EVP visar varför ett visst företag är rätt arbetsplats för framtida och nuvarande medarbetare. Den skapar en tydlig bild av vad de anställda kan förvänta sig, både i form av förmåner, karriärmöjligheter och värderingar. Här går vi igenom varför det är viktigt med en stark EVP och vilka delar som behövs för att lyckas.

EVP – Vad betyder det?

EVP betyder Employer Value Proposition och är ett löfte om det unika värdet och förmåner som ditt företag erbjuder era medarbetare – helt enkelt vad som gör er till en attraktiv arbetsgivare. Det omfattar allt från arbetsmiljö och företagskultur till utvecklings- och karriärmöjligheter.

Varför är det viktigt?

En stark EVP som kommunicerar era värderingar kan ni locka rätt talanger och skapa långsiktigt engagemang bland era medarbetare. Den bör även skilja er från konkurrenterna, då ni genom att stå ut från mängden på arbetsmarknaden kan attrahera fler och bättre kandidater. En tydlig och genomarbetad EVP kan på lång sikt minska personalomsättningen, förbättra ert rykte som arbetsgivare och bidra till en hälsosam företagskultur.

5 delar som behövs för en stark EVP

Ett starkt arbetsgivarvarumärke med attraktiva utvecklingsmöjligheter, förmåner, villkor och liknande lockar fler, mer kvalificerade kandidater. Detta kan medföra minskade rekryteringskostnader, eftersom kandidaterna kommer till er istället för tvärtom. Genom att aktivt jobba med Employer Branding kan ni också se till att de bästa talangerna stannar hos er.

1. Kompensation och förmåner

Med en konkurrenskraftig lönestruktur visar ni tydligt hur ni kompenserar duktiga och motiverade medarbetare. Med attraktiva förmåner, som extra semesterdagar eller friskvårdsbidrag, visar ni att ni är en arbetsgivare som värdesätter era anställdas hälsa, både på och utanför jobbet.

2. Arbetsmiljö

En inspirerande och stimulerande miljö främjar innovation, samarbete och utveckling. Era medarbetare ska känna sig trygga på arbetet, både fysiskt och psykisk, varför ni måste visa att ni främjar en hälsosam och hållbar arbetsmiljö.

3. Karriärutveckling

För att locka och behålla kandidater bör ni genom er EVP erbjuda möjligheter att växa inom er organisation. Utbildningar, mentorskap, befordringar och tydliga, interna karriärstegar visar att ni tror på er interna kompetens och att hårt arbete lönar sig för de som vill fortsätta utvecklas inom företaget.

4. Företagskultur

Bygg er företagskultur på värderingar som både medarbetare och kandidater kan relatera till och ställa sig bakom. Ett meningsfullt arbete bidrar till att personalen trivs, blir mer motiverad och engagerad, vilket leder till att de stannar kvar längre på arbetsplatsen.

5. Balans mellan arbete och privatliv

En sund balans mellan medarbetarens jobb och fritid blir allt viktigare för dagens kandidater, liksom flexibel arbetstid. Många tar exempelvis möjligheten att jobba hemifrån någon eller några dagar för givet. Er EVP bör visa var ni står i frågan och huruvida ni erbjuder era anställda detta eller inte.

Vad är skillnaden mellan EVP och Employer Branding?

EVP syftar till de faktiska värdena och förmånerna ni som arbetsgivare erbjuder, medan Employer Branding handlar om hur ni kommunicerar dessa utåt. Genom företagets hemsida och andra digitala kanaler visar ni på ett tydligt och effektivt sätt varför ni är en attraktiv arbetsplats, där er EVP ligger till grund för marknadsföringen mot framtida, potentiella kandidater.

FinR_2620-hemsidan
Mathilde Helgesson

Marknadsansvarig

Liknande nyheter

Nyheter
SV
Ledarskap
Medarbetare
Nyheter
SV
Nyheter
SV