Interimskonsult varumärke

Rätt uppdrag ska finnas vid rätt tillfälle. Tillsättning av konsulttjänster oavsett nivå är alltid en fråga om timing. Även om det först kan verka svårt så kan du påverka den timingen. Det gör du genom att vårda ditt varumärke.

En uppdaterad profil på Linkedin i all ära men det finns betydligt mer du kan göra för att vårda ditt personliga varumärke så att du kan konkurrera om de uppdrag du verkligen vill ha som konsult. Jens Bergsten arbetar med interimstillsättningar på Finance Recruitment:

– Det viktiga för mig i mitt arbete är inte hur många kandidater jag har i min bank utan hur många jag har relevant information om. Det ansvaret ligger både på mig och dig som konsult. Och det är mycket du kan göra för att sticka ut och putsa ditt eget varumärke.

Jens Bergstens tips för att bygga ditt varumärke som konsult

  • Var kommunikativ och proaktiv. Meddela mig och andra förmedlare när du är kontrakterad och när det uppdraget tar slut.
  • Utnyttja dina kunskaper på rätt sätt. Leverera alltid det du ska.
  • Bygg på dina kunskaper och se till att folk vet om det.
  • Var lojal. Slutför alltid de uppdrag du tar dig an på ett professionellt sätt.
  • Vårda ditt nätverk. Konsultvärlden är inte så stor, referenser tas inte sällan informellt, ju fler som talar gott om dig desto bättre.

Christian Steinbeck, senior interimskonsult

"Jag tycker att man som konsult borde vara aktiv i att vårda relationer. Man måste våga säga ifrån, våga diskutera vad som borde göras och vad som inte borde göras. Det är en utmaning med konsultrollen. Och även om vi kommer via något konsultbolag så är du fortfarande dig själv och ditt eget varumärke."

Läs hela intervjun

Christian Steinbeck
Carl Barkestam profile
Carl Barkestam

Marknadsansvarig

Liknande nyheter

Medarbetare
Nyheter
SV
Nyheter
SV
Nyheter
SV