Businessman typing on a computer keyboard, customer service satisfaction survey concept. Business people choose the highest satisfaction rating and give 5 stars. Satisfaction, rating, rating.

Det är lätt att vara nöjd med sitt arbete när man genomfört en lyckad rekrytering. Stoltheten som uppstår när man hittat rätt, både för kandidat och kund kan förblinda en. Många väljer att snabbt gå vidare till nästa uppdrag utan någon vidare utvärdering. För att utvecklas är utvärdering en framgångsfaktor för både sig själv och bolaget man arbetar för.

Jag skulle vilja belysa vikten av att inte bara utvärdera sina kandidater, utan även sig själv som rekryteringskonsult och de processer som man aktivt arbetar med.

Att omfamna kritik kan kännas skrämmande. Men utan vetskapen om vad du kunde ha gjort bättre, försvinner förbättringsmöjligheten.

Vi arbetar i en föränderlig värld där framgång ständigt är ett rörligt mål. Det innebär att det som är bra idag kanske inte är tillräckligt imorgon. Att hitta ett sätt att få kontinuerlig feedback ifrån kunder och kandidater är avgörande om man vill utvecklas och vara relevant.

På Finance Recruitment strävar vi efter att vara rekryteringsföretaget som kandidater och kunder i första hand vänder sig till när de byter jobb eller är i behov av personal inom våra specialistområden ekonomi, bank och finans. Därför är kandidat- och kundupplevelsen extra viktig för oss och en av våra huvudsakliga måttstockar för att mäta framgång.

Utvärdera efter varje intervju

Varje kandidat och kund vi möter får möjligheten att utvärdera sin upplevelse med oss. Inte bara de som vi hjälper genom att ge dem nya roller, utan alla kandidater och kunder vi träffar. Som rekryteringskonsult är det viktigt att erkänna risken att man fokuserar på den huvudsakliga processen, den slutliga kandidaten och tappar uppmärksamheten på dem vi intervjuar längs vägen. Vi möter otroligt många talangfulla yrkesverksamma som, även om de inte får den roll de sökt, bör få vår bästa service och uppmärksamhet. Det kommer alltid att finnas framtida tjänster att fylla och dessa kandidater kommer att vända sig till oss igen om de uppskattade vår service.

För att säkerställa att vi kan kontinuerligt förbättra hela arbetsflödet har vi de senaste åren skickat ut två utvärderingsenkäter:

  • Kandidatfeedback efter intervju
  • Kundfeedback efter rekryteringsprocessen

Kandidater och kunder får utvärdera sin upplevelse av våra processer på en femgradig skala. Under förra året visade enkäterna ett genomsnitt på 4,7, att en kandidat skulle rekommendera Finance Recruitment till en vän eller kollega.

Under 2023 har vi höjt denna siffra till 4,8. På kundsidan har vi sett ett genomsnitt på 4,5 på samma fråga under både 2022 och 2023.

Resultat som vi är otroligt stolta över! Men som ständigt kan utvecklas och bli ännu bättre. Våra insikter i hur vi jobbar och hur vi kan förbättra våra processer vidare kan vi utveckla med mer data. Och denna data får vi ifrån er!

Jag vill därmed tacka alla kunder och kandidater som vi kontinuerligt träffar och som tagit sig tid att besvara våra enkäter. Det är er viktiga feedback som hjälper oss att förbättra vår service och gör oss till ett bättre företag.

Om du vill läsa mer om hur vi aktivt jobbat med att förbättra våra rekryteringsprocesser rekommenderar jag vår utvidgade kandidatutvärdering som du hittar här.

Eoin Laird
Eoin Laird

Grundare och partner, specialist på rekrytering inom Bank & Finans.

Liknande nyheter

Medarbetare
News
EN
Nyheter
SV
Nyheter
SV

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Finance Recruitment Sweden AB, orgnr. 556968-6552 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata